Geoblog.pl    obiezyswiat    Podróże    Litwa fajniejsza niż Grecja?!    Podsumowanie... Plusy dodatnie i plusy ujemne

Podsumowanie... Plusy dodatnie i plusy ujemne

Polska, Jelenia Góra
Przejechano 1938 km

Oto kilka uwag, wskazówek, spostrzeżeń po naszych wojażach po Litwie. Może się komuś przyda kiedyś...
CO WARTO ZOBACZYĆ/ZWIEDZIĆ?
1. Wilno! Obowiązkowo! Ze względu na fajny klimat, starówkę, klimatyczne zaułki i niezłe knajpki (polecam typowo litewskie i żmudzkie dania: cepeliny, bliny, itp. oraz napić się litewskiego piwa Svyturys). Oczywiście trzeba zobaczyć Ostrą Bramę, wejść do kilku kościołów, wspiąć się na Górę Zamkową (dla widoków!) i pospacerować sobie po starówce
2. Zamek w Trokach! Mimo, że to trochę skomercjalizowana miejscówka i, szczególnie w letnie soboty, tłoczna ze względu na bardzo dużą ilość ślubów i... limuzyn, które blokują miejsca parkingowe to jednak warto się wybrać i zwiedzić pierwszą stolicę i zalążek państwa litewskiego !
3. Palanga! Kurort nad Morzem Bałtyckim. Ani trochę nie odstaje od naszych nadmorskich Kołobrzegów, Ustek, Łeb, itp. Czasami miałem wrażenie, że jest lepiej! Naprawdę! Ze względu na restauracje, które są rewelacyjne!!! Poza tym baaaardzo zielono i przytulnie. Mimo, że turystów dużo, to nie odczuwa się klimatu typowego kurortu!
4. Wydmy Nidzkie! Na pewno "uboższa" wersja naszych wydm w Łebie, ale jak się trafi pochmurny dzionek to można śmiało jechać!

CIEKAWOSTKI/ZASKOCZENIA?
1. Jakość dróg! Nawet boczne drogi w bardzo przyzwoitym stanie! Naprawdę samochodem można śmiało jechać na Litwę! Poza tym bardzo bezpiecznie. Wszyscy jeżdżą zgodnie z przepisami, ze względu na bardzo surowe kary za wykroczenia drogowe!!! No i autostrady bezpłatne! :)
2. Jakość i ceny hoteli! W pozytywnym znaczeniu! Jest taniej niż w Polsce porównując ten sam standard!
3. Nie ma przejawów wrogości wobec Polaków - przynajmniej my się z tym nie spotkaliśmy, choć pisali/mówili, że różnie bywa... Inna sprawa, że jakiejś wyjątkowej gościnności też nie było nam dane doświadczyć... Ludzie raczej obojętni, nieprzesadnie nachalni i nieprzesadnie wylewni :)
4. Niziny, niziny, niziny... Żadnych gór! Co tam gór!!! Tam nawet pagórków nie ma! :)) Z Wilna nad morze jedziesz ponad 300 km i najwyższymi punktami są słupy energetyczne i nadajniki sieci komórkowych! :) Krajobraz - nuda i zasnąć za kółkiem można!
5. Wymarły Augustów! No to był szok!!! Środek sezonu, początek weekend-u, centrum miasta, godzina 21.00, pogoda co prawda nie dopisała, ale... deszczu i mrozów też nie było! 18 stopni to nie jest aż tak źle proszę Państwa!!! A tu zupełnie NIC się nie dzieje!!! Turystów jak na lekarstwo, knajpy to jakaś porażka była, jakiś przaśny dancing przy knajpce z rybką, no masakra jakaś... Naprawdę zaskoczenie niebywałe! Przecież to Augustów!!! Coś mi się zdaje, że wszyscy w tym Augustowie chyba bardziej zainteresowani tą obwodnicą niż turystami! Szkoda! :((
6. Dzięki przesunięciu czasu na Litwie (o godzinę w stosunku do czasu warszawskiego) mieliśmy prawie białe noce. Wiadomo oczywiście, że "prawie" robi wielką różnicę, ale faktem pozostaje, że około 23.00 było jeszcze całkiem widno. Dla turystów fajna sprawa, bo dzień wydłuża się znacznie, a co za tym idzie wakacje są również dłuższe :)

CENY!
Tak samo jak w Polsce praktycznie! Niektóre rzeczy oczywiście droższe, niektóre tańsze, ale generalnie porównując na to samo wychodzi! Na przykład paliwo było droższe, ale hotele lepsze i tańsze. W knajpach lekko drożej, ale za to jedzenie rewelacja... I tak można byłoby jeszcze parę rzeczy wymienić. Ogólnie drastycznych odchyłek cenowych w jedną lub drugą stronę nie ma!

NA SAM KONIEC...
Przysłowiowy "strzał w dziesiątkę" z tymi wakacjami na Litwie! Udało się! Pogoda na szczęście dopisała, więc na ogólną ocenę wczasów na pewno aura wpłynęła, nie ma co gadać/pisać, że nie ;)) Ale i tak polecam wszystkim jako ciekawą alternatywę na wakacje! Jeśli nie na lato, to wybrać się można przed lub po sezonie (maj-czerwiec lub końcówka sierpnia-początek września! Wtedy wiadomo i ceny niższe i turystów mniej! Polecam z czystym sumieniem!