Geoblog.pl    obiezyswiat    Podróże    Francuski ślimak!    Całodniowo, zamkowo, odlotowo! :)

Całodniowo, zamkowo, odlotowo! :)

Francja
Francja, Carcassonne

Zamek w Carcassonne jest przeogromny! Przy nim nasz Malbork czy Wawel to zaledwie jego młodsi braciszkowie :)) No, ale jeśli mówimy o tym, że budowla ta stała tutaj i broniła jego mieszkańców już w VI w. n.e., a do zamku można wejść poprzez 52 bramy(!), to co tu się dziwić, że wzięło mnie na takie porównania! :) Zamek za samą wielkość i wiekowość powinien być już wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO! Ale najpewniej zamczysko spełnia wszystkie kryteria kulturowe decydujące o wpisaniu na tę listę, więc objęcie warowni ochroną UNESCO było tylko czystą formalnością.

Na zwiedzanie Carcassonne trzeba poświęcić dużo czasu, stąd nasz rejs po kanale na razie został przerwany i dwie noce cumujemy w tutejszym porcie. Zresztą to nawet dobrze dla naszego samopoczucia, bo po tych kilku dniach „rejsowania” jest nareszcie jakieś urozmaicenie i odskocznia od życia na pokładzie barki. Jednak wilkiem morskim to ja raczej już nie zostanę! Co więcej, nawet miano wilczka kanałowego byłoby chyba w moim przypadku mocnym nadużyciem ;)) Tak to już z nami jest – mieszczuchami, czy jak kto woli – szczurami lądowymi! :)

W dzień forteca prezentuje się równie imponująco jak po zmroku. Nie ma już co prawda tego owianego aurą tajemniczości klimatu jak wieczorem i w nocy, choćby ze względu na nieprzebrane tłumy turystów, ale spokojnie można cofnąć się w czasie do epoki średniowiecza. Wąskie uliczki, surowe kamienne mury obronne, brukowane ulice, liczne baszty i wieżyczki bez okien i drzwi, budynki o grubych ścianach z naturalnego i ciosanego kamienia... Takie obrazy na trwale odciskają się w pamięci takiego turysty jak ja i obiecuję, że w Waszej również się odbiją jeśli tylko odwiedzicie Carcassonne!

Poniżej przedstawiam kilka ciekawostek na temat Carcassonne, o których udało mi się dowiedzieć zwiedzając zamek i przeczytać w przewodnikach:
* rocznie Carcassonne odwiedza ponad 3 miliony turystów! (dla porównania nasz królewski Wawel odwiedza rocznie nieco ponad 1 milion turystów)
* do zamku można wejść jedną z 52 bram, a dostępu do zamku strzegło ponad 50 baszt strażniczych
* mury obronne mają łączną długość... 3 kilometrów!
* wejście na teren warowni jest.... bezpłatne!
* górny zamek, czyli La Cité stanowi największy w Europie w pełni zachowany średniowieczny kompleks urbanistyczny
* w połowie XIX wieku francuski rząd przeznaczył twierdzę do... rozbiórki, ale szczęśliwie porzucono ten pomysł
* zamek był kilkukrotnie planem filmowym dla produkcji rodem z Hollywood; najsławniejszy film, który tu nakręcono to „Robin Hood Książę Złodziei” z Kevinem Costnerem
* warownia znajduje się od 1996 roku na liście UNESCO
* jak przypomniała mi ostatnio ''marianka'' (koleżanka-geoblogowiczka) Carcassonne to również nazwa bardzo popularnej strategicznej gry planszowej i komputerowej – autor tworząc zasady tej gry oczywiście zainspirował się tą monumentalną fortyfikacją i jej historią

mirka66 - 2013-04-23 18:09
Juz 2 razy robilam podejscia do tego miejsca.Mysle,ze za trzecim sie uda.Pieknie tam.

obiezyswiat
obiezyswiat - 2013-04-23 18:23
Do trzech razy sztuka, jak to się mówi! :) No a poza tym to co się odwlecze to nie uciecze! :) Oczywiście polecam wycieczkę w tamte rejony!

marianka - 2013-04-23 20:35
Och, Twoje zdjęcia opis dobry przyjaciel w tamtych rejonach, sprawiają, że muszę zacząć poważnie planować wycieczkę do Carcassonne! Tylko urlopu brak;)

zula - 2013-04-23 22:45
Bardzo interesujący opis a zdjęcia ...tylko jechać i oglądać na własne oczy - pięknie !!!

jowa31
jowa31 - 2013-04-24 00:46
no coz, za mna tez ´chodzi´od lat Carcassonne

GlobTrotuar
GlobTrotuar - 2014-10-05 01:39
Co do 'zachowania' kompleksu zabytkowego... to trudno się zgodzić, że jest zachowany. W XIX w. przeszedł generalną rekonstrukcję prowadzoną przez pana Eugeniusza Violet-le-Duca. Przepraszam, że burzę ten idealny obraz 'stanu zachowania', ale Carcassone odwiedziłem wielokrotnie i troszkę zdołałem je poznać :) To tak jakby powiedzieć, że w Warszawie ładnie zachowała się Starówka :)

Tomasz
Tomasz - 2017-08-11 21:02
Śmieszny jest autor tekstu, bo porównania, które robi pokazują całkowita nieznajomość polskich zabytków. Wyszło czerwone buractwo... chłopie ta twierdza to sztuczny twór. Znowu zachwyt nad francuskim działem a kompleks... no własnie... np. Malbork to była siedziba największej średniowiej potęgi militarnej. No ale gdyby dziś leżał Malbork np. w Nimczech no to burak by się zachwycał.